kativas (kativas) wrote,
kativas
kativas

В тени

Вивиен Сассен из книги «Flamboya», 2009.
Вивьен Сассен (Viviane Sassen) из серии Flamboya


Entebbe

Arusha

Biotope

CMYK

Shadow

Why do you choose to partly or completely obscure the expressions of models?
First of all, I like to look at a picture that doesn’t immediately offer its meaning. If you see a facial expression, it’s always much easier to ‘read’ the picture. I’m much more interested in pictures that make you wonder what’s happening and why…I’m always in doubt myself; I live very much with contradictions. I’m always much more drawn to the things I don’t know or understand than to situations that are clear and obvious. It is a strange myth that endlessly re-presents itself that photography as a medium is the best way to tell ‘the truth’ about a person, and here again this belief is an illusion. Also, the obscured faces in my work are formalist references to the medium of photography in its traditional use of the play of light and shadow.

Sassen seems entranced by how black skin appears. In her photographs, black bodies merge into shadows and into one another. Faces coyly emerge from the darkness or retreat into it. Sometimes they become featureless shapes—black holes. In photos, black is underexposure—absence of information. In Sassen’s photos, this literal dis-appearance is haunted by problematic metaphors. One of the eternal clichés about Africa is that it is unknowable, incommensurate—the dark continent. At the same time, it is also a convenient screen for our presumptions, including the very fantasy that it is unknowable). Sassen’s shady faces engage such problematic associations. While her images offer hooks to hang our baggage on, the hooks are weak—they aren’t strong enough to hold those ideas. In inviting and resisting our interpretations, Sassen makes us conscious of the limitations of our interpretations.
источник

Больше о Виьвен Сассен можно прочитать и посмотреть по ссылке


Albarrancabrera.com
Албарран Кабрера (Albarran Cabrera). из серии This is you [HERE]

Albarrancabrera.com

Albarrancabrera.com

Albarrancabrera.com

Albarrancabrera.com
Когда мы смотрим на фотографию, связанную с нашим опытом, наши смутные и ненадёжные воспоминания подпадают под влияние печатного изображения. Конкретные снимки заменяют наши абстрактные воспоминания, и наша идентичность заверяется этим набором фотографий.
Некоторое время назад друг передал нам негативы и старые открытки, которые он нашёл в мусорке. Отсканировав негативы, мы обнаружили, что это семейные портреты, сделанные примерно 40 лет назад фотографом-любителем. У всех была одна особенность: они были недодержаны, потому узнать людей на фото было действительно трудно. Семья могла быть любой. Эти моменты, которые составляли часть личности фотографа, могли быть и нашими тоже. Так что мы решили использовать наши собственные фото наряду с анонимными, объединив их и создав таким образом идентичность и воспоминания того, кто никогда не существовал.

Делая фото для этого проекта, мы используем центрированную композицию, невыровненный горизонт, фоновую подсветку и недодержанные предметы. Всё это не делает «плохое» фото, а создаёт иллюзию непостановочных кадров, которые напоминают нам о снимках из семейных альбомов.

источник

Tags: перекличка
Subscribe

Posts from This Journal “перекличка” Tag

  • Открытка — часть истории

    В экспозиции Учемского музея отельный уголок представлен кустарными открытками и фотографиями Своя лодка. Старухи о любви. Учма…

  • Три сорокалетних мальчика

    Фрагмент инсталляции Вадима Захарова «Старые рамы берегут покой глупых мальчиков» Вадим…

  • Теневой автопортрет в живописи

    Добавление к обширной подборке «теневых» автопортретов, их систематизации и книге Jean-Marie Donat "Хищник" акварель Марии Якунчиковой «За…

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 3 comments