kativas (kativas) wrote,
kativas
kativas

Rückenfigur

Недавно в статье "Байрон, гиперборейцы, скелет и другие странники" Ольга Бубич рассказала о фотопроектах, в которых использован прием героя со спины.

Интересно, что в немецком есть специальный термин «Rückenfigur» («фигура сзади»). Этот термин относится к картинам, в которых фигура изображается спиной к зрителю, однако зритель не может одназаночно понять, какое значение фигура имеет значение для сюжета и каково его эмоциональное состояние. Считается, что этот прием работает в конечном итоге с парадоксальным эффектом: в то время как поза героя приглашает зрителя в сцену, его спина часто говорят о настроении изоляции или меланхолии.

Художник Каспар Давид Фридрих вт 1918 году написал не только картину «Странник над морем тумана», но «Женщина перед осходящим солнцем».

“Woman Before the Rising Sun - Caspar David Friedrich, 1818”
Каспар Давид Фридрих,

 Damien Rayuela. The Halted Traveler

The term "halted traveller" or “ruckenfigur” is usually associated with German romantic painters like Caspar David Friedrich to describe a person seen from behind facing a lanscape. Taking this principle to photography, I position the ruckenfigur in the middle of the frame to mediate the setting for the viewer. The impossibility to see the face of the wanderer leaves us with his posture and the scenery to question the environment that is unfolding before his... and our eyes.
“The active contemplation of nature not only leads to a better knowledge of it, it is also a stimulus for the understanding of the human condition, its accidents and backwaters, its lights and shadows, all that boundless and enigmatic landscape that shapes the inner world of each.”
— F.Nietzsche

F1020002


4745035829_f0ff0256d0_o-2

4789104087_fc06d85218_o

4709460514_5f122215ae_o


Alex Boyd. Sonnets

Sonnets from Scotland draws its name from an early collection of Edwin Morgan’s poems and questions the depiction of Scottish landscapes and our relationships to them. It presents Scotland reduced to a series of cinematic set pieces and analyses the traditional and collective Scottish longing for an idealised picturesque representation of the land.

Sonnets - Alex Boyd


Sonnets - Alex Boyd

Sonnets - Alex Boyd

Sonnets - Alex Boyd


Weng Fen

Sitting on the Wall

Backs to camera, and literally facing their future, the girls represent a new generation of Southern Chinese sky-scraping dwellers.

WengFen10.jpg (700×522)


Weng Fen - Sitting on the Wall - Guangzhou 3, 2002-2003

Weng Fen, "On the Wall, Shenzhen (1), (2002)

Faceless Young Girls Gaze Upon Developing Urban Skylines In Places Like Hai-kou, Shanghai, and Shenzhen



Staring at the Sea

Weng then follows and evolves inwardly, shifting his attention from physical changes to emotional and spiritual transformations, from urban cities to rural countries, exploring the possibility of finding an otherworldly utopia, a place that may have existed all along in our hearts and minds, in our memories and those innocent times, which results in the acclaimed Staring at The Sea series.

Weng Fen - Staring at the Sea, 2004, No. 6, c-print, 125x165cm


Weng Fen - Staring at the Sea, 2004, No. 3, c-print, 125x165cm

Weng Fen - Staring at the sea - 4, 2004, c-print, 125x160cm
Tags: перекличка, со спины
Subscribe

Posts from This Journal “со спины” Tag

  • Три сорокалетних мальчика

    Фрагмент инсталляции Вадима Захарова «Старые рамы берегут покой глупых мальчиков» Вадим…

  • Теневой автопортрет в живописи

    Добавление к обширной подборке «теневых» автопортретов, их систематизации и книге Jean-Marie Donat "Хищник" акварель Марии Якунчиковой «За…

  • Раскрашенные фотографии

    В музее архитектуры на выставке « Цветные осколки Империи» можно увидеть диапозитивы Карла Элофа Берггрена. В описании выставки сказано, что…

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments